Når el-aflæseren driller

"Det her er mit vigtigste arbejdsredskab," siger elektriker hos Modstrøm, Ahmad Fahim Khosravi, og holder en helt almindelig papirklips op foran sig.

2011


Han er i gang med dagens første kundebesøg hos en familie, hvor el-aflæseren ikke fungerer. Som regel er el-aflæseren rimelig enkel at sætte op. Men når kunder har tekniske problemer, er det hans opgave at hjælpe.

"Langt de fleste kunder kan jeg hjælpe over telefonen. Men nogle gange vil kunden gerne have mig til at komme ud," siger elektrikeren. Det koster 499 kroner at få en montør på besøg.

Rimelig enkelt

Udfordringen, når el-aflæseren driller, er som regel at få de to enheder - den gateway, der kobles på nettet og kameraet, der sættes på el-måleren - til at tale sammen. Her oplever Ahmad typisk to problemer.
"Nogle gange skal der bare skiftes batterier, andre gange er det lidt svært at få kameraet sat præcist nok på el-måleren."

Skal sidde præcist

På dagens kundebesøg i Vestsjælland er det lige præcis problemet.
"Det kan nogle gange være lidt svært at få kameraet til at sidde fuldstændig præcist," siger Modstrøms elektriker. For at være helt sikker på, at han får det til at sidde helt som det skal, retter han flere gange på kameraet - og her har han brug for sin papirklips. For hvert tjek, får han kameraet til at tage et billede og sender det til Modstrøm.

Et lille hul

"Hver gang jeg skal have det til at tage et billede, skal jeg trykke på reset-knappen," siger Ahmad Fahim Khosravi.
For en lægmand ligner den såkaldte knap nu mere et lille bitte hul - og for at nulstille kameraet, stikker Ahmad spidsen af sin papirklips ned i det, han kalder reset-knappen.
"Kameraet er indstillet til at tage et billede en gang i timen. Men så længe kan jeg jo ikke vente. Derfor nulstiller jeg det, så det tager et nyt med det samme."

Tilfreds

Efter at have justeret kameraet nogle gange, ser Ahmad tilfreds ud. Men for at være helt sikker, ringer han til kontoret og spørger, om tallene er helt tydelige på det sidste billede, han har sendt. Det er de, og Ahmad kan lukke el-skabet og fortælle kunden, at el-aflæseren nu virker.
"Når el-aflæseren virker, er det eneste kunden skal, at sørge for at skifte batterier," siger han, og understreger at el-aflæserens batteriniveau altid kan følges på "Min side" på Modstroem.dk.

Høj prioritet

For Modstrøm har det en høj prioritet at opfordre kunderne til at bruge deres el-aflæser. Når den er installeret, kan kunden følge sit forbrug og omkostninger time for time.
"Når kunden kan følge sit forbrug, er det også meget lettere at se præcis, hvor det er muligt at spare på forbruget. Det er godt både for kundens økonomi og for klimaet," siger Ahmad Fahim Khosravi.