Glade kunder – og plads til forbedringer

Kunderne hos Modstrøm er glade for deres el-selskab. Alligevel er der ting, der kan blive endnu bedre. Det fremgår af selskabets seneste kundetilfredshedsundersøgelse.

Flere end 3.500 af Modstrøms kunder har deltaget i den kundetilfredshedsundersøgelse, som netop er gennemført. 86 % svaret, at de samlet set er tilfredse med at være kunder hos Modstrøm. Det er i øvrigt en lille stigning i forhold til sidste års undersøgelse, hvor 84,5 % var tilfredse. Næsten lige så mange forventer fortsat at være kunder hos Modstrøm om et år.

Undersøgelsen viser samtidig, at over 60 % af kunderne aktivt vil anbefale Modstrøm til venner og bekendte.

"Det er et resultat, som jeg både er glad og taknemmelig for. Vi bestræber os på at være et el-selskab, der møder kunderne med personlighed og god service. Samtidig er det naturligvis vigtigt for os, at vi har konkurrencedygtige priser. Den store tilfredshed skyldes formentlig begge dele", siger kundedirektør Henrik Andersen.

Prisen er afgørende - klima spiller ind
Undersøgelsen viser tydeligt, at prisen er afgørende, når kunderne vælger el-leverandør. Hele 97 % svarer, at økonomi spiller en væsentlig rolle, når de skal vælge, hvem der skal levere deres strøm. Omkring 70 % af kunderne svarer, at de opfatter Modstrøm som konkurrencedygtig på prisen.

En af de ydelser, som Modstrøms private kunder er særligt glade for, er gratis el om natten. Dette tilbud er en del af pakken ideElTM. 68 % af kunderne, som har valgt ideElTM, fortæller, at de oplever en konkret besparelse.

"Mellem midnat og kl. 6.00 om morgenen er energiforbruget i Danmark lavt, men vindmøllerne drejer jo også i nattetimerne, og den strøm, der produceres, kan ikke gemmes. Det glæder mig meget, at kunderne hos Modstrøm kan se det fordelagtige ved at flytte en del af deres el-forbruget til nattetimerne. Det gavner både pengepungen og klimaet," siger Henrik Andersen.

I øvrigt fortæller 59 % af kunderne, at også klimahensyn spiller en rolle i deres valg af el-leverandør. Og netop klimahensynet er et af de områder, som får fleste kommentarer med. Eller som en af kunderne formulerer det: " Alle tiltag for at skåne miljøet er godt. Og mulighed for at overvåge sit strøm-forbrug er smart."

Plads til forbedring
Men der er også områder, hvor kunderne peger på, at Modstrøm kan gøre det bedre. Og de får mindst lige så meget af kundedirektørens opmærksomhed.

"Det er nemt at fortabe sig i alle de fine resultater fra undersøgelsen, men personligt leder jeg altid efter de punkter, hvor vi kan og skal blive endnu bedre", siger Henrik Andersen.

I undersøgelsen svarer 22 % af kunderne, at de ikke kender til muligheden for at se og betale deres regning via funktionen "Min side" på Modstrøms hjemmeside. Og omkring halvdelen siger, at de højst besøger hjemmesiden en gang i kvartalet. Det vil Henrik Andersen gøre noget ved.

"Jeg synes egentlig, det er ret vigtigt, at kunderne kender til de muligheder der findes på "Min side". Det er jo deres helt eget styrehus, hvor hver enkelt kan se og betale sine regninger, følge med i el-forbruget, ændre betalingsmåde osv. Jeg vil gøre endnu mere for, at alle kunder bliver fortrolige med de funktioner. Det er let bare at se el-forbruget som noget, der passer sig selv. Men vores erfaringer viser generelt, at de kunder, der løbende holder øje med strømforbruget, også sparer penge ved det", siger Henrik Andersen.