Hvad er en periodeopgørelse?

Periodeopgørelsen er ikke vedhæftet på selve fakturaen. Du kan altid finde specifikationen på periodeopgørelsen på ’Min Side’ i betalingsoversigten. Du skal herefter trykke på det lille + ud for fakturaen, hvorefter du kan vælge at trykke på periodeopgørelsen for at downloade denne.

En periodeopgørelse er en oversigt over, hvad vi har opkrævet dig i en given periode, målt op mod hvad du faktisk har brugt i den samme periode.

Når vi opkræver dig for forbruget på din strøm, ved vi oftest ikke, hvad du har brugt før vi modtager en aflæsning. Derfor opkræver vi dig ud fra dit forventede årsforbrug, som er baseret på sidste års forbrug på din adresse.

Når vi modtager en aflæsning, får vi dine faktiske forbrugstal, hvilket gør os i stand til at danne en korrekt opgørelse baseret på dit reelle forbrug. Periodeopgørelsen er delt op i kvartaler, da de fleste målere i Danmark bliver aflæst hver måned eller hver tredje måned.

  • Modtager vi forbrug fra din måler hver måned eller oftere, vil du blive opkrævet ud fra dit faktiske forbrug. Du vil dog fortsat modtage fire periodeopgørelser om året.
  • Modtager vi forbrug hver tredje måned fra din måler, vil du modtage fire periodeopgørelser om året.
  • Er din måler aflæst én gang om året, vil du én gang om året modtage fire periodeopgørelser.

De fire årlige periodeopgørelser bliver dannet i forbindelse med fakturaudsendelse i følgende måneder:

  • Juni: Periodeopgørelse over forbruget i første kvartal.
  • September: Periodeopgørelse over forbruget i andet kvartal.
  • December: Periodeopgørelse overforbruget i tredje kvartal.
  • Marts: Periodeopgørelse over forbruget i fjerde kvartal.

Hvis periodeopgørelsen viser en efterbetaling, er denne inkluderet i den samlede betaling på månedsregningen. Viser periodeopgørelsen et tilgodehavende, er dette fratrukket den samlede betaling på månedsregningen.

Skulle vi modtage ændringer i det aflæste forbrug fra dit netselskab, efter periodeopgørelsen er dannet, vil der hurtigst muligt blive dannet en korrigeret periodeopgørelse med de nye forbrugstal.

BEMÆRK: Periodeopgørelsen indeholder ikke abonnementer/gebyrer/serviceydelser fra Modstrøm, der er opkrævet i perioden, hvorfor beløbet i opgørelsen oftest vil være mindre end det beløb, du reelt har betalt.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Måske du kan finde svar i vores FAQ her, eller også er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte vores kundeservice på 82 100 200. Vi sidder klar til at hjælpe og rådgive dig mandag - torsdag 09.00 - 16.00 og fredag 09.00 - 14.00.