Energikrise

Ordet energikrise har på det seneste fået en helt anden betydning - for der er krise i el-branchen. Krisen består imidlertid ikke i skrantende forsyninger og deraf faldende omsætning og reducerede indtægter. Krisen handler om etik og troværdighed.

DONG Energy har været i mediernes søgelys med et drama, som i bund og grund handler om milliarder og atter milliarder af kroner. Jeg håber imidlertid ikke, kammeradvokatens undersøgelser stopper ved svingdøren i DONGs hovedkvarter. For reelt er det hele el-branchen, og den måde vi i Danmark har skruet markedet sammen på, det er galt med.

Derfor bør hele el-branchen underlægges et eftersyn, så forbrugerne kan få bare nogenlunde sikkerhed for, at deres penge ikke bruges på alt muligt andet end at sikre høj forsyningssikkerhed og effektive leverancer af strøm.

Et af de væsentlige problemer er, at el-forbrugerne slet ikke kan træffe så frie valg, som man skulle tro, i et el-marked, der på papiret har været liberaliseret siden slutningen af 1990'erne. Uanset hvilket el-selskab en kunde vælger at bruge, betaler han eller hun tæt på halvdelen af regningen i afgifter til staten og mere end en tredjedel af regningen til de store el-netselskaber. I praksis betyder det sidste, at el-netselskaberne uden at blinke kan hæve en enorm fortjeneste på en ydelse, de har monopol på - nemlig at transportere strømmen hjem til folks stikkontakter.

Jeg kan godt forstå, hvis en almindelig forbruger har svært ved at gennemskue el-markedet. Det er skruet sammen på en meget vanskelig måde. Ifølge loven skal el-selskaberne have vandtætte skotter mellem monopol-delen af deres virksomhed, der transporterer strøm, og de selskaber, der sælger produkter og ydelser i konkurrence med andre virksomheder. Selvsamme el-selskaber sælger i dag alt andet end bare strøm som for eksempel hvidevarer, fjernsyn, alarmsystemer og telefoni, internet og tv-kanaler. Og det er svært at gennemskue de enkelte koncerners selskabsstruktur - ikke mindst hvordan koncernernes selskaber handler med hinanden.

Velvidende at Modstrøm også er en del af det danske el-marked, vil jeg hermed gerne opfordre til en gennemgribende undersøgelse af el-markedet og en fortsat debat. Det vil være til gavn for forbrugerne.

På et andet punkt er vi til gengæld blevet præsenteret for en glædelig nyhed. Folketingets nye energiforlig imødekommer på et punkt et stort ønske fra Modstrøm og mange af vores kunder. Forliget indebærer, at vores kunder i fremtiden kun vil modtage én el-regning. Det har Modstrøm kæmpet ihærdigt for siden 2008.

Det er en af de nyheder, du kan læse om i dette nyhedsbrev. Vi bringer også et interview med et af de mennesker i Danmark, der kender mest til el-branchen, og du kan se mere om nogle nye tiltag på de sociale medier.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at ønske dig og din familie en god påske - og takke dig, fordi du har valgt at være kunde hos Modstrøm.

Med venlige hilsener

Anders Millgaard
Administrerende direktør i Modstrøm Danmark A/S

2012