Modstrøm får international top-placering

Modstrøm er blandt Europas tre mest innovative el-selskaber. Det er den europæiske "Smart Metering Awards 2012", der står bag nomineringen. Modstrøm var som det eneste nordiske selskab nomineret i konkurrence med 11 andre europæiske energi-selskaber - blandt andet British Gas og EON, der er nogle af mastodonterne blandt energiselskaber i Europa.

"Juryen har vurderet selskaberne ud fra, at deres vision er kundeorienteret og brugervenlig," hedder det blandt andet i begrundelsen. Administrerende direktør i Modstrøm Anders Millgaard er både stolt og ydmyg.

"Det er en opbakning til os - og til vores kunder - fordi vi i Danmark har bevist, at det kan lade sig gøre at gå en anden vej end monopol-selskaberne," siger han fra London, hvor han var til stede ved nomineringen.

Eneste i verden
Baggrunden for top-placeringen er blandt andet, at Modstrøm er det første el-selskab i verden, der tilbyder sine kunder gratis strøm om natten. En anden grund er udviklingen af el-aflæsere, der aflæser strømforbruget time for time. El-aflæseren giver både praktisk mulighed for og et økonomisk incitament til at flytte en del af sit el-forbrug til om natten, hvor der er mere grøn energi i el-nettet, der ikke bliver brugt.

"De løbende aflæsninger betyder også, at forbrugeren bliver bevidst om sit forbrug. Og alene den bevidsthed, ved vi, betyder, at de kan spare op til 20 procent på strømmen. Det gavner både kundernes økonomi og klimaet," siger Anders Millgaard.

Kunderne de vigtigste
Direktøren understreger, at Modstrøm arbejder på kundernes betingelser.

"Vores kunder har valget, om de vil købe gratis strøm om natten eller ikke. De, der har valgt den løsning, har dermed bevist, at de er villige til at investere i en el-aflæser for at opnå besparelser og bedre klima på sigt," siger han.

Han understreger, at det er en anden vej at gå end den vej, el-branchens dominerende monopolselskaber går.

"Nogle af dem skifter målere ud hos alle forbrugerne. Problemet er bare, at langt de fleste kunder ikke er interesserede og ikke bruger det til noget. Men de skal alligevel betale. Kunderne har nemlig ikke noget valg, fordi monopolselskaberne har monopol på transport af el. Vi vil en anden vej og foretrækker, at kunderne får lov at foretage et aktivt valg. Når du gør det, er du også motiveret til at bruge de muligheder, der er," siger Anders Millgaard.

Rette muligheder
Modstrøms kunder har da også bevist, at de med den model er mere motiverede til at investere i en el-aflæser end gennemsnittet af danske el-forbrugere.

"Omkring 15 procent af vores private kunder har købt en el-aflæser. Mange vil med andre ord gerne investere i klimaforbedringer, hvis de bliver tilbudt de rette muligheder," siger Anders Millgaard og tilføjer

"Vores kunder har altså en stor del af æren for, at vi i dag kan kalde os et af Europas mest innovative el-selskab," siger Anders Millgaard.

2012